Garanti
Vid behandling av bilar inom fyra år från nyförsäljningsdatum ges upp till 15 års garanti från dinitrol.
Det absolut bästa är att behandla bilen när den är ny.
Rostskydd upphäver inte garantin
Vissa bilmärkesförsäljare ger sina kunder information om att man inte får rostskyddsbehandla nyinköpta bilar. Enligt dessa försäljare upphävs rostskyddsgarantin om bilen får rostskyddsbehandling. Konsumentverket är inte av samma åsikt.
Vid marknadsföring är garantilöftet ett säljargument, som kan göra varan mer lockande för kunden. Tillverkaren, importören eller försäljaren erbjuder garantin som en extra förmån till kunden. Villkor som innebär kostnader, till exempel en självrisk, kan inte ingå i en garanti.
Garanti ska inte förväxlas med det som i konsumentskyddslagstiftningen benämns ansvar för fel. Enligt lagen ansvarar säljaren av varan för dess användbarhet även efter köpslutet. Om det finns fel i varan eller om den går sönder, ska säljaren avhjälpa felet genom att rätta till det eller avlämna en felfri vara.
I den finländska konsumentskyddslagen finns ingen tidsgräns för detta ansvar. I lagen sägs endast att om inte något annat har överenskommits, ska varan till sin hållbarhet eller i övrigt överensstämma med vad konsumenter i allmänhet har grundad anledning att förutsätta vid köp av en sådan vara.
Det här är en rätt vag definition jämfört med de bestämda tidsgränser som finns i andra länder. I vårt land kan produktansvaret därmed gälla flera år om det finns grundad anledning att förutsätta att varan ska hålla så länge.
Finns det bevis?
I fråga om både produktansvar och garanti ges skydd mot fel eller brister som finns hos en införskaffad vara redan i inköpsskedet. Endast i bevisbördan finns det vissa skillnader.
Om det är högst sex månader sedan varan inköptes anses varans fel ha funnits redan vid inköpstillfället och därmed är säljaren ersättningsskyldig. Om säljaren anser att så inte är fallet, är det säljarens ansvar att lägga fram bevis.
Om det är över sex månader sedan varan inköptes, är det köparens ansvar att bevisa att varans fel har funnits redan vid inköpstillfället.
Vid garanti är det däremot alltid garantigivaren som är skyldig att lägga fram bevis. Om garantigivaren anser att felet inte omfattas av garantin, ska denne kunna bevisa varför så inte är fallet.
Till exempel kan avvikelser från garantivillkoren leda till att garantin upphör att gälla endast om felet eller skadan har orsakats av denna avvikelse.
Att bilens service ska utföras endast på märkesverkstäder kan inte vara ett garantivillkor. Bilens skötsel och service ska utföras enligt givna anvisningar, men åtgärderna kan också utföras på andra ställen. Vid fel är det garantigivarens ansvar att bevisa, att felet beror på felaktig eller bristfällig service.
Rostskyddsbehandling upphäver inte garantin
På ett seminarium som arrangerades av AREKL (Autoalan Ruosteenestoliikkeiden keskusliitto ry) 7–9 juni 2008 berättade Konsumentverkets jurist Juha Eerikäinen som svar på en specifik fråga, att rostskyddsbehandling inte kan leda till att en garanti upphävs. Det är ju frågan om en åtgärd som förbättrar hållbarheten i bilkarossen.
Eftersom det företag som utför rostskyddsbehandlingen ansvarar för eventuella arbetsfel som uppkommer i samband med behandlingen, är det inte heller i dessa fall bilägaren som ansvarar för reparationen.
Tapio Ketonen
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ruosteenestokasittely-ei-katkaise-takuuta