Autosi ruostesuojauksen vaiheittainen eteneminen

Muutaman vuoden vanhoille autoille suosittelemme aina aluksi ruostesuojatarkastusta. Meiltä saat aina alle puolessa tunnissa ammattilaisen tekemän luotettavan kartoituksen autosi ruostesuojauksesta. Tämän lisäksi saat meiltä ehdotuksen vaadituista ruostesuojaustoimenpiteistä, joiden avulla parhaiten suojaat autosi ruostevaurioilta. Koko ruostesuojaustyötä varten tarvitsemme autosi kolmeksi päiväksi hoiviimme.

 

1. päivä

1 Työaikataulu

Ruostesuojauksessa noudatetaan aina kullekin automallille laadittua yksilöllistä työaikataulua. Näin pystytään takaamaan se, että jokainen auto käsitellään oikealla tavalla. Tällä tavoin vältytään myös esim. autojen herkän elektroniikkajärjestelmän vaurioitumiselta.

Sisältää monta eri työvaihetta.

2 Purkaminen

Auto nostetaan ylös, jolloin siitä puretaan renkaat, alustan suojamuovit ja pyörien navat.
Suojamuovien alta paljastuvassa alustassa on usein vain ohut galvanointikerros ja sille ei ole tehty ruostesuojausta. Uuden auton alustassa on usein kymmenkunta suojamuovia.

3 Painepesu ja kuivaus

Pyörien napojen ja auton pohjalevyn paineilmapesu. Kaikki irrotettavat osat on poistettava. Pesun jälkeen auto katsastetaan ja sen annetaan kuivua vuorokauden ajan. Tämä on erittäin tärkeä työvaihe – auton pohjan täytyy olla täysin kuiva ennen ruostesuojakäsittelyn aloittamista.

 

2. päivä

4 Kotelosuojien ruostesuojaus

Kaikki kotelosuojat, ovet, kynnykset ja pohjarakenteen osat ruostesuojataan ohuella vahapohjaisella ruostesuoja-aineella, joka tunkeutuu myös kaikkiin vaikeapääsyisiin paikkoihin automallin yksilöllisen käsittelykaavion mukaisesti.

5 Dinitrol suojaa kaarien, reunojen, kulmien ja pistehitsien liitoskohdat

Näitä osia ei aina pystytä suojaamaan galvanisoimalla ja ne voivat myös vahingoittua valmistuksen yhteydessä. Liimaukset ja tiivisteet eivät ehkä myöskään peitä suojaamattomia pintoja tarpeeksi hyvin.

Kuva auton oven rakenteesta. Ovessa on kunnon liimakerros (oranssi), hyvä liitostiiviste (musta) ja se on suojattu hyvin Dinitrol®-kotelosuojavahalla (ruskea).

6 Alustan ruostesuojaus

Pohjalevyyn ja pyörien napoihin ruiskutetaan ensin ohutta vahapohjaista ruostesuoja-ainetta, joka tunkeutuu myös kaikkiin vaikeapääsyisiin paikkoihin. Sen jälkeen ne käsitellään voimakkaammalla ruostesuoja-aineella, joka ehkäisee esim. irtokivien aiheuttamaa mekaanista kulumista.

Pohjalevy viimeistellään paksulla ruostesuoja-aineella mekaanisen kulumisen ehkäisemiseksi.

 

3. päivä

7 Lopputarkastus

Tehdyn ruostesuojauskäsittelyn lopputarkastus. Ruostesuojauksen ajaksi puretut osat kiinnitetään takaisin paikoilleen ja auto pestään perusteellisesti. Ruostesuojauksesta annetaan todistus. Dinitrol®-ruostesuoja-aineella käsittelemiemme autojen elinikä pitenee, mutta tämä ei kuitenkaan tapahdu autojen turvallisuuden kustannuksella esim. kolaritilanteissa.

Usean eri työvaiheen tarkastus.